Про мене

                                              Мої досягнення 























Бабенко Олена Іванівна
Учитель географії, природознавства та основ здоров'я, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, Старший вчитель.
Відкритий урок географії у 7 класі
2016-2017 н.р.
Світ – корабель, розум – вітрила, думка – кермо.
(В.Гюго)
Тема: узагальнюючий урок з теми Африка.
Мета: перевірити та систематизувати знання учнів за вивченими темами, вдосконалити прийоми роботи з контурними картами, так як вони є одним з найпоширеніших картографічних творів, що застосовуються в школі; формувати пізнавальну активність учнів та розвивати інтерес до екології навколишнього середовища; виховувати самостійність та можливість вибору у прийнятті рішень.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, шаблони Африки,  кросворди, ІКТ, презентації учнів.
Тип уроку: урок узагальнення та перевірки знань.
Оглушённая рёвом и топотом.
Облачённая в пламя и дымы.
О тебе, моя Африка, шепотом
В небесах говорят серафимы.
(Николай Гумелёв)
Хід уроку
     I.                        Організаційний момент
   II.                        Мотивація навчальної діяльності;
Прийом Проблемне запитання


Запитання учням
Учитель:
За якою визначальною ознакою географічного положення можна відгадати цей материк?
                 Учень:
Це цікавий материк
До тепла, мов кішка, звик.
На екватор, на гарячій,
Що дощами часто плаче,
Ліг худеньким животом
І завмер, як сонний сом.

Відповідь учнів(біля фізичної карти):
Серед материків лише Африка майже посередині перетинається екватором.
           Учитель:

Сьогодні ми мандруємо африканськими просторами, намагаючись пізнати світ довкола нас.

Чи можна скласти уявлення про природні умови материка, знаючи лише його географічне положення? Обґрунтуйте свою думку.
    
Запитання учням
          Відповідь учнів:
Повне уявлення про природні умови материка скласти неможливо, знаючи лише його географічне положення. Адже на природні умови також впливають повітряні маси, підстилаючи поверхня, віддаленість від океанів і морів, висота над рівнем моря та рельєф.
          Учитель:


Які особливості клімату, притаманні  Пн. Африці,сприяли збереженню Великого Сфінкса?
           Відповідь учнів:
Збереженню Великого Сфінкса у Пн. Африці сприяв украй сухий тропічний пустельний клімат.
           Учитель:
Коли ви вперше почули про Африку? Що саме і як?
           Відповідь учнів:



Як відомо, Сахара – це одна з найспекотніших пустель світу. Чому тоді місцеві жителі не можуть обійтися без вовняної ковдри?
           Відповідь учнів:
 Розпечену, наче грубку, вдень, Сахару вночі не впізнати. Уночі, якщо небо безхмарне, її поверхня дуже швидко охолоджується. Лише протягом доби температура повітря тут часто знижується на 30-35°C, а інколи й на усі 50°C. Ось чому ночі в Сахарі прохолодні, температура становить близько 10-15°C. Ще більше вражають добові коливання температур ґрунту, які можуть сягати 70°C. Адже пісок і скелі, розпечені вдень, вночі охолоджуються значно швидше, ніж повітря. Різні коливання температур протягом доби роблять перебування у спекотливій пустелі дуже важким без теплого одягу. Не випадково серед мешканців пустелі надзвичайно поширені затворювання на ревматизм і запалення легенів.
Презентації учнів
 Африка – материк най-най.
Ø Найбільша тварина суходолу – африканський слон.
Ø Найвища тварина світу – жираф.
Ø Чемпіон бігу серед тварин – гепард.
Ø Найбільших на Землі птах – африканський страус.
Ø Найшвидша змія – африканська мамба.

Африка – Батьківщина…
Ø Цукровий буряк
Ø Цибуля
Ø Капуста
Ø Кавуни
Африканські продукти:
Ø Какао
Ø Кава
Ø Цитрусові
Валеологічна пауза
1.      Мене укусив гіпопотам-там-там.
Від страху я на гілочку заліз-ліз-ліз.
Тепер я тут, а ноги мої там:
Мене укусив гіпопотам-там-там.
2.      Вітер віє нам в лице.
Захиталось деревце.
Вітер віє тише, тише
Деревце все вище, вище.

Учитель:
Використовуючи фізичну карту (настінну), охарактеризуйте географічне положення материка.
1.      Відносно екватора (майже посередині перетинає екватор)
2.      Відносно початкового меридіана (Африка в основному лежить в Східній півкулі, тільки невелика її частина -  у Західній).
3.      Відносно інших материків (відокремлена від  інших материків за виключенням Євразії. Від Європи Африка відділяє Середземне море і Гібралтарська протока. З Азією з’єднується Суецьким каналом).
4.      Відносно океанів (омивається водами Індійського та Атлантичного океанів).


Про якого відомого дослідника ці слова:
   Запитання учням

Він так кохав цей дивний материк,
Його небес гарячі сонні ласки!
Стрічать усіх добром сердечним звик.
У нього вірив так, як діти – в казку.
Йому у відповідь дарована любов,
Бо мед не подають з пекучим перцем…
Коли із світу білого пішов,


Залишив тут могилу свого серця – (Давід Лівінгстон)
Запитання учням
Що ви знаєте про могилу серця цього дослідника?
          Відповідь учнів:
Після смерті його тіло місцеві жителі доставили в Занзібар для відправки на Батьківщину. Серце Лівінгстона залишилося в Африці. Поховане в могилі, яка знаходиться в місті Чітомбо.
1.      Давід Лівінгстон (1813 – 1873) – дослідник Африки. Здійснив ряд тривалих мандрівок Пд. та Центральною Африкою. Відкрив для європейців чимало географічних об’єктів, зокрема відомий водоспад Вікторія. Своїм гуманним ставлення до місцевого корінного населення заслужив у нього повагу. Памятник споруджено у замбійському місті Лівінгстон.

*   Географічний практикум
(Робота в парах)
1.      Записати в робочий зошит географічні об’єкти, які відкрив Давід Лівінгстон і визначити їх географічне положення.
Відкрив: водоспад Вікторія (плавання по р. Замбезі); визначення водорозділу озер: озеро Ньяса і озеро Танґаньїка.

Робота на шаблонах Фрагменти карти
2.      Картки, з фрагментами карти Африки, на яких неточно надписані назви мисів, заток, проток, морів. (Учням потрібно знайти і виправити помилки).
3.      Завдання знайди відповідність (на дошці).
1. ґвінейська                                А - гори        
2. Баб-ель-Мандебська               Б - озеро        
3. Голковий (Аґульяс)                В  - протока        
4. Чад                                            Г  -   мис                            
5. Сахара                                      Д - пустеля
6. Рас-Енгела                               Е - вулкан
7. Капські                                     Є  - затока
8. Атлас
9. Кіліманджаро
Відповідь1-Є, 2-В, 3-Г, 4-Б, 5-Д, 6-Г, 7-А, 8-А, 9-Е


Розшифруй кросворд

1.
2.
Ч
А
Д


Е
Ф
І
О
П
С
Ь
К
Е
3.
В
І
К
Т
О
Р
І
Я


4.
У
Е
Д
И


5.
К
Е
Н
І
Я


6.
Р
У
К
А
Р
А
Р
А


1.      Це неглибока реліктова водойма, яка утворилася у тектонічній западині. А оскільки відповідно до субекваторіального типу клімату, режим випадання атмосферних опадів тут характеризується чергуванням сухого і вологого сезонів, то й контури озера дуже мінливі. Розмивається під час літніх дощів і різко зменшує свою площу сухою зимою.
2.      Назвати нагіря, яке розташоване у тій частині африканського материка, де простягається Великий Африканський грабен і де землетруси є типовим явищем.
3.      Назвати водоспад, який утворився на одній з головних африканських річок – Замбезі, яка впадає в Індійський океан.
4.      Це річкові долини у пустелях Пн. Африки і Пд-Зх Азії. Хоча більшу частину року вони сухі, але саме вони мають надзвичайно важливе значення у пустельних районах. Адже тут підземні води часто залягають порівняно неглибоко.
5.      Назва відомої вершини Африки (в перекладі Біла гора) зумовлена тим, що попри розташування майже на екваторі, вона через свою значну висоту (5199 м) постійно вкрита снігом і має льодовики.
6.      Ніл відомий як одна з найдовших річок світу, довжина якої становить 6671 км. Джерелом Нілу є ручка в Руанді, у системі річки Кагера.


?
Прийом Творча зупинка
1.     


Про які гори Африки ці рядки?

Ой, які ж вони комічні,
Гори ці географічні!
Вдалині хребти – аж сині,
Притулились до пустині.
А позаду (вір не вір) –
Європейський світлий двір.

?
(Атлас)
2.      Про яке море, що омиває береги Африки, йдеться?

Море під сонцем мліє,
Від жари аж червоніє
Перлівниць у нім доволі.
У воді – морище солі…
Знаєм істину стару:
Сіль закохана жару.
(Червоне море)




Подпись: ?Запитання учням
1.      Чому море від жари аж червоніє?
2.      Чому у воді моря морище солі?
Відповідь учнів:
Водорості біля узбережжя надають йому червонуватого відтінку. Тропічна спека, температура води влітку 34-35°C. Це пояснюється впливом нагрітого влітку суходолу. Солоність води – до 42% - найвища серед океанічних вод світу. Причина полягає в тому, що сухі гарячі вітри з материка зумовлюють надзвичайно високу випаровуваність.
Завдання: Скласти сенквей
1 рядок – іменник, що відбиває тему.
2 рядок – 3 прикметника
3 рядок – 3 дієслова
4 рядок – фраза з теми
5 рядок – синонім, відношення автора.
Відповідь учнів:
1.      Африка
2.      Жарка, сильна, могутня
3.      Вабить, дивує, чарує
4.      Рве своїм криком і внутрішнім болем.
5.      Безморозна. Континент джунглів і пустель

III.                        Підсумок уроку
IV.                        Домашнє завдання: повторити тектонічну будову та географічну номенклатуру.

Використана література:
1.     Пальчевський Степан. Цікава географія: 7 кл. І семестр – К.: Шкільна освіта, 2007.
2.     Довгань Г.Д. Географія материків і океанів: 7 кл. Матеріали до уроків: вид. Ранок. Веста ,2007.
3.     Пестушко В.Ю. Географія у надзвичайному ракурсі: несподіванні запитання, цікаві завдання, пізнавальні відповіді. – К.: Генеза, 2006.

4.     Пугач М.І. Географія: Відповіді до практикумів та зошитів для узагальнення знань. Посібник для вчителя: 6-10 клас. – Тернопіль.: навчальна книга Богдан, 2013










Комментариев нет:

Отправить комментарий